Wat is de Pima katoen van Borgo de Pazzi toch fijn om mee te werken. De Pima katoen is zijdezacht om het geheel met de handgeverfd. Met de pima katoen breit en haakt u naast deze zomersjaal ook heerlijk zachte baby dekentjes en omslagdoeken.

Het breien van deze sjaal gaat als volgt:

Materialen: 
1 streng Borgo de Pazzi Pima HD, HB Perle of gewone Pima katoen
Breinaalden nr. 4.5mm

 Gebruikte steken:  

recht en averecht, omslag,  2 steken recht samen breien,  meerderen van 1 steek door in dezelfde steek in de voorkant en de achterkant van de lus te breien.

Gebruikte afkortingen: 
r: recht;  av: averecht; 
rva: meerderen van 1 steek door in dezelfde steek in de voorkant en de achterkant van de lus te breien; o: omslag.
 2 samenbr: 2 steken recht samen breien.

Stekenverhouding:
 
23 toeren en 18 steken = 10 cm tricotsteek.

 Werkwijze: 

Zet 3 steken op.
Toer 1: 2 r, rva
Toer 2: rva, 1 r, 2 samenbr.
Toer 3: r tot de laatste steek, rva
Toer 4: rva, r tot de laatste 2 steken, 2samenbr.
Herhaal  3e en 4e toer 5 maal, je heb nu in totaal 10 steken.

Ga verder met:

Tricotpatroon:
Toer 1: 5 r, av tot de laatste 4 st, 3 r, rva
Toer 2: rva, r tot de laatste 2 st, 2samenbr.
Herhaal 1e en 2e toer 7 maal.

 Opmerking:
In het tricotpatroon meerder je 1 steek in elke 1e toer. Daarom heb je bij het begin van het kantpatroon  een oneven aantal steken in een blok met een oneven aantal herhalingen van het tricotpatroon. Dit is de reden waarom een 2e mogelijkheid is beschreven voor de 1e toer van het kantpatroon. Kantpatroon aan de averechte kant beginnen:
Toer 1: In de toeren met een even aantal steken: 1 r, *o, 2 samenbr.* herhaal *…* tot de laatste steek, o, rva
of
Toer 1: In de toeren met een oneven aantal steken: 1 r, *o, 2 samenbr.* herhaal *…* tot de laatste 2 steken, o, 2 r
Toer 2: rva, r tot de laatste 2 steken,  2 samenbr.

Het eerste blok is nu klaar.  Elk blok heeft 34 toeren, verdeeld in een tricot- en een kantpatroon. In het eerste blok heb je 14 toeren gebreid ( het begin), het tricotpatroon bestaat uit 16 toeren en het kant gedeelte bestaat uit 2 toeren. Ga nu verder met de volgende blokken waarbij je het tricotpatroon langzaam aan vervangt voor het kantgedeelte. Doe dit op de volgende manier:

Blok 2: Brei 14 keer het tricotpatroon en 2 keer het kantpatroon.
Vervolgens:
Toer 3: av tot de laatste steek, rva
Toer 4: rva, r tot de laatste 2 steken, 2samenbr.
Herhaal 3 e en 4e toer 14x maal, in totaal 28 toeren

Blok 3: Brei 14 keer het tricotpatroon en 3 keer het kantpatroon.
Toer 3: av tot de laatste steek, rva
Toer 4: rva, r tot de laatste 2 steken, 2samenbr.
Herhaal 3 e en 4e toer 14x maal, in totaal 28 toeren

Blok 4: Brei 14 keer het tricotpatroon en 4 keer het kantpatroon.
Toer 3: av tot de laatste steek, rva
Toer 4: rva, r tot de laatste 2 steken, 2samenbr.
Herhaal 3 e en 4e toer 14x maal, in totaal 28 toeren

Blok 5: Brei 14 keer het tricotpatroon en 5 keer het kantpatroon.
Toer 3: av tot de laatste steek, rva
Toer 4: rva, r tot de laatste 2 steken, 2samenbr.
Herhaal 3 e en 4e toer 14x maal, in totaal 28 toeren

Blok 6: Brei 14 keer het tricotpatroon en 6 keer het kantpatroon.

Gebruik eventueel grotere maat naalden voor een lossere manier van afkanten. Was je werkstuk, blokken en geniet er van.

 Breirichting